2010-07-29
16:59:38

Norr- och Söderöron

Igår åkte vi för motor från Norsviken mittemot Barnens ö och anlände till Norröra vid tretiden på eftermiddagen. När vi nådde bryggan med jollen mötte lillmattes kusin + hans tjej och min faster Issa oss. Issa är som sagt hos min kusin när hennes riktiga flock är ute och seglar. Just nu är de i Costa Rica och besöker deras sons biologiska familj. Det lär innehålla en massa blandade känslor att återvända till sitt hemland och träffa sin riktiga familj efter alla dessa år.

Under resten av eftermiddagen och kvällen tillbringade vi tillsammans med Issa och hennes reservflock. Issa påminde ibland för mig att det råder "se men inte röra" hos henne, dvs. att jag inte bör leka med hennes leksaker - som hon är säkert rädda om. Fast hon släppte järntassen en aning senare då hon tillät mig ta hennes bouleboll.
Imorse vid åttatiden tog vi en morgonpromenad tillsammans och hon övervakade allt vad jag gjorde - ja, hon tog sitt fasterjobb på allvar! Hon gick bakom mig och vi lekte nästan Följ-John och ibland när jag åt några grässtrån gjorde hon likadant, pinkade över mina kissfläckar m.m. fast det gick bra ändå.

Vid 10-tiden kom vi till Furusund och min stormattes bästis mönstrade ombord. Vid bensinmacken såg vi en välkänd segelbåt: Tibnor - f.d. Tryggvason. Hon tillhörde förut familjen som vi är väldigt nära vän med. 1998 seglade min flock med familjen i Karibiska havet (Venezuela) och 2000 i Atlanten och Medelhavet (Portugal - Gibraltar - Spanien (Ibiza och Mallorca)). När min lillmatte var liten seglade de ofta med familjen i svenska skärgårdar och har många ljuvliga minnen därifrån. Tyvärr var båten nu lite sliten och den nya ägaren var kaxig och olustig av sig. Hoppas är båten under reparationer så att den ser bättre ut så småningom.

Dagens etappmål var vid Söderöra, grannön till Norröra. Vi hälsade på vår vän där och han har en fantastisk trädgård plus hus. En massa spännande växter får en att känna sig att ha hamnat i Botaniska trädgården! Han har även några höns som jag fick studera genom hönsnäten. Ikväll när vi ska äta middag ska han släppa ut dom i trädgården. Jag ska försöka slingra mig ut och leka med fåglarna, de tycker säkert det är roligt att få springa runt och runt. :)

2010-07-27
23:23:04

Jaha...
... lågtrycket över Polen som är på väg mot oss satte krokben runt vår planer! Det blev ingen Ålands- och Finlandresa den här sommar. Om ett par dagar blåser det kuling och regnar som bara den, och då är det inte roligt att sitta instängda i båten. Det har min flock erfarenhet av hur elakt vädret kan bli, efter 6 somrar i Medelhavet. I franska kusten, till exempel blåser det regelbundet den lokala starka vinden "Mistral", och då ser man i princip inga segelbåtar lämna hamnen. I Egeiska havet leker man inte med lokala fallvindar (kommer för närvarande inte på namnet) och vindstyrkan kan lätt komma upp i stormstyrka, även i kanten till orkanstyrka.

Vi övernattade i Öregrund och igår kväll hade två tvillingbröder (ja, glömmer även just nu namnet på dom, men det dyker upp snart) konsert mittemot hamnen och det var livligt bland folk, och inte minst var det även en massa hundar. Helt plötsligt träffade vi tre andra boxrar, varav två kom från Mysslingens (M. Ruffa och M. Stevie Nixon). Den tredje var 7,5 år gammal och mycket lik vår grannboxer Elsa. Hon kom från en kennel någonstans i Hallstavik...

Idag var det en långfärd på 32 sjömil från Öregrund, genom Väddökanalen till en vik mittemot Barnens ö. Imorgon seglar vi nog till Norröra och hälsa på lillmattes kusin plus min faster Issa. Kusinen tar hand om Issa medan hennes ägare är ute och seglar i Europa. Därefter blir det säkert Söderöra och sen till Svartlöga där vi hälsar på min kloka tränare Nessie och hennes flock. Det är en riktig hundsommar i år! :)

2010-07-26
13:29:49

Boxrar, boxrar och åter boxrar
Det låter som om vi har hoppat i ett hav med boxrar! Som jag nämnde förut så har vi kommit hem från boxerlägret. Vi brukade spåra på förmiddagarna och träna lydnad på eftermiddagarna. I vår grupp var det totalt 7 stycken deltagare + 1 instruktör: Instruktören Tina + två Golden retrievrar Kuling & Sinus, Barbro & Winnie, Maria & Bodil, Sarah & Bobbo, Therese & Stina, Johanna & Jaffa, Pamela + Oskar & Signe och lillmatte & jag.

På första dagen fick vi spåra intill ett öppet fält i Remmene skjutfält och jag fick ett ganska svårt mattespår på hedmark. Den första sträckan gick kanonbra, men sedan tappade jag och vi fick avbryta i mitten. Det var varmt, blåsigt och torrt och jag fick ett nytt spår utlagt av Johanna. Jag har aldrig spårat icke-förarspår men löste Johannas spår bra, och fick min boll som slutpinne. Nästa dag fick vi bättre skog och mitt spårarbete var riktigt bra och hade vanliga spårpinnar som efter att jag har markerat dem byttes de ut till godsaker plus min favoritboll. Winnie blev olyckligtvis stucken av jordgetingar när hon kom fram till slutet av sitt spår, men visade ingen reaktion. Alla hundar i vår grupp är fantastiska spårhundar, och fram mot slutet av veckan har vi alla utvecklats mycket som spårhundar. Lillmatte och jag började även med appellens lydnad, med bl.a. framförgående, återhopp samt ökad föremålintresse. Jag antar att vi börjar tävla i appellen senare i höst...

I lördags var det avslutning på årets boxerläger och vi tog tåget hem till Stockholm. Vid Skövde C bytte vi från InterCity till X2000, men tyvärr var det besvärligt att komma ombord, placera sina väskor och hitta sin lediga plats. Alla människor i vagnen var likgiltiga och väskorna låg i en enda hög i väskhyttorna plus att människorna tar varandras platser... Men till slut fick vi vår plats och på andra sidan av gången satt en tjej från Nordnorge som precis hämtat hem sin 8v gamla trollarevalp. De ska byta till nattåg i Sthlm C för att fortsätta hem till Norge.

Igår bilade lillmatte och jag upp till Barnens ö utanför Norrtälje och mönstrade ombord på Marion. Överraskningen var i form av Alfons! Alfons + hans matte har seglat med stormatte + husse och ska sedan ta vår bil hem till Sthlm. Vi lekte och hade det roligt, men jag orkade inte lika mycket då jag är sliten efter en vecka på boxerlägret! :)
Efter när Alfons åkte hem fortsatte vi med båten upp genom Väddökanalen och stannade en kort stund i Elmsta. Vi köpte glass och kollade om Monica, Niro & Dante var hemma, men kunde bara se Niro när vi var på väg till glasskiosken och sedan Dante tillbaka till båten... Det var synd att vi missade Monica, hamnvakten var väldigt noggrann med tider - han sa åt oss att vi får stanna MAX en timme...

Senare på kvällen kom vi till Grisslehamn och på väg dit sov lillmatte och jag i några timmar - ni skulle ha vetat hur slitna vi var! Imorse kom Lee, James & BeLee och hälsade på oss - och vi hann med en promenad innan vi fortsatte iväg till Öregrund. Om inte vädret är för elakt så hoppas vi kunna segla över till Åland snart. Om cirka 2,5 veckor är vi tillbaka till Tånga Hed, och då är det dags för en stor boxerfest: Boxer-SM! :)

2010-07-25
07:13:19

Posten kommer strax!
Vi kom igår kväll hem trötta, slöa men väldigt glada efter en härlig vecka i Tånga hed, på årets Boxerläger. Vi spårade, gjorde uppletande och tränade lydnad. I torsdags var det Boscarsgala och både lillmatte och jag blev nominerade inom gruppen till bästa boxer och bästa kvinnliga deltagare/rookie. Lillmatte blev sedan utsedd till årets rookie, väldigt kul! Och det oväntat. :)

Jag lovar att skriva lite mer sedan, vi ska bara fara iväg till Barnens ö om en stund och mönstra på Marion för seglats till Åland och Finland. Lillmatte skvallrade för mig att en stooor överraskning finns på Marion, och att jag kommer att bli väldigt glad. Undra vad hon talar om??? Vår hustomte här hemma har skött vår trädgård och huset bra, alla blommor i rabatten mår utmärkt och inte minst körsbärsträdet, då det har fått många nya långa grenar.

2010-07-16
16:49:38

Titta!

Titta hur mycket jag har utvecklat som simmerska!!!

Den första bilden var från slutet av juni och den andra från början av juli. Tro det eller ej, men det är sant! Igår var vi 2x på stranden och badade - en hel del - och imorse en gång till. Jag simmade som en raket fram till min boll och sedan följde jag efter lillmatte när hon simmade ut lite - helt frivilligt! Min granne Elsa var också med och vi badade på som den bara. När vi inte simmade så lekte vi med våra bollar på stranden där vi grävde ner dem för att sedan gräva upp. Ikväll kommer Alfons + hennes matte hit på middag och då blir det en hel del boxerbus! Vi planerar ett kvällsdopp för att se hur Alfons reagerar när både lillmatte och jag simmar ut. Kanske kastar han ut sig eller så fegar han och hoppar runt på stranden /bryggan istället?

Den här gången var inte jag, utan lillmatte + Linda&Azi som är med i Boxerbladet! Näst sista blad skrev GDLO sin ruta och tog en bild på oss plus vårt lilla igloo-tält. Vårt tält var utan tvekan det minsta på utställningen i Borlänge den 15 maj.

Imorgon bär det av till Tånga Hed på årets Boxerläger! Hörni - här kommer vi!
/Ester

Juni: Nej, det verkar vara läskigt! Jag avstår hellre...

Juli: Tjoho! Att simma är super!

Bevis!

Linda, Azi & lillmatte i vårt lilla iglootält. Jag låg inne i buren bakom lillmatte och vilade.

2010-07-13
17:11:05

Sjöhund
Just nu i skrivande stund seglar vi i skärgården mellan Trosa och Nynäshamn och kommer nog att övernatta antagligen vid Torö, Landsort eller Nynäshamn. Vi hälsade på våra vänner vid Bergö, strax utanför Oxelösund. Igår var det en dagsutflykt med båten till Hargsö norr om Bråviken och tillbaka. Framåt kvällen när de tvåbenta satt och åt middag fick jag tugga en god oxstrupe... Mmmm!

Imorse innan frukosten band lillmatte fast mig och gick sedan och la ut ett spår till mig. Min boll försvann, och den gömdes troligen i spårslutet som belöningen. Under tiden de åt satt jag lite otåligt och väntade... Dock gällde ordspråket "Den som längtar efter något gott, väntar aldrig för länge" - och så vips satte hon på mig spårsele, band ihop spårlinan och ropade det efterlängtade ordet "Spååår"! Efter en pytteliten stund senare kom jag fram till min älskade boll som låg gömd under en mossabit.

För en liten stund sedan stannade vi till vid Västra Stendörren så att vi kunde äta lunch och rasta mig. Under rastningen kastade lillmatte pinnen i vattnet och först tvekade jag liiite, men slängde sedan ut mig och simmade till pinnen. Processen upprepades i 4 gånger och det gick lika bra vid varje gång.

2010-07-08
22:08:29

Cykeltur, boxerbus och bad
Oj, vilken dag det var!

Imorse gick lillmatte och jag en kort sväng på Huvudskär, som är ormarnas paradis. Promenaden innehöll koppeltvång där jag inte fick springa som jag ville. Vi gick över huvudön Ålandsskär (ögruppen Huvudskär innehåller flera öar där Ålandsskär är den största) och kom till en hög punkt där vi hade utsikt mot söder. Horisonten var som en enda streck där många segelbåtar färdades igår kväll, då Gotland Runt har börjat vid Sandhamn (min husse var med några gånger på -80 och -90-talet och kom tvåan som bäst).

Vid en ö sydväst om Ålandsskär såg vi ett par kustlabbar som försökte jaga bort en närgången korp. Efter morgonpromenaden tog vi upp ankaret och åkte iväg. Vi hade Kyrkviken på Utö som dagens mål, där min matte och husse gifte sig år 1995 (ja, före min tid...)
Vi hissade både storseglet och förseglet och seglade i fin sidvind, men dock fick vi kryssa ett par gånger innan vi anlände till Kyrkviken på Utö.

Senare på eftermiddagen stämde vi en träff med Wayo, min syssling (helsyster till min älskling Alfons) och mina mattar plus jag cyklade hem till dem (nåja, jag cyklade inte, utan travade jättefint bredvid dom). Det var bra uppvärmning inför boxerbuset och när vi kom hem till dem välkomnade Wayo oss med glada hundtillrop. Vi fick rocka loss på sandstranden sydväst om Utö, ca 5 km från Kyrkviken. Jag markerade några gånger för Wayo när hon blev lite för hårdhänt eller när jag fick sand i ögonen och munnen... Fast vi hade det roligt och min lillmatte plus Wayos husse var våra paparazzifotografer där de bara plåtade på.

Efter lekstunden släppte Wayos husse av oss vid huvudvägen och vi cyklade hemåt de sista hundra meterna - och när vi kom tillbaka till hamnen Spränga brygga SIMMADE jag några gånger helt självmant då jag apporterade min favoritboll! Där ni! :)
Ja, efter dagens aktiviteter är jag nu jättejättejättetrött!

2010-07-08
17:14:55

Om en liten stund...
...ror vi iland vid Kyrkviken, Utö och sedan cykla med våra ihopviksbara "båtcyklar" hem till min syssling Wayo (Boxplay Amour's Arrow For Ringo) för en lekstund. Vi kommer med största sannolikhet att köra slut på varandra. En kort rapport kommer senare... :)

Just nu leker livet!

/Ester
(Till vår hustomte: ni måste inte vattna gräset, de klarar sig ändå... efter torrperioden kommer ju regnperioden.)

2010-07-07
16:41:47

Från badkrukan till apporterande sjöjungfrun

Idag skedde något helt MAGISKT! Som ni redan såg i rubriken har ni kanske börjat ana ugglor i mossen?!

Först ska jagberätta hela historien... I förrgår var lillmatte och jag på en promenad på en ny promenadrunda på Skogsön. Vi skulle till Skogsöträsket för att försöka få in skogssnäppan som en annan fågelskådare har sett. Vår husse lämnade av oss med bilen vid promenadstråkets början. Vi gick mot träsket och efter en liten stund kom vi fram men kunde inte se sjön speciellt bra. Lillmatte var måttligt intresserad av mina nosande och upptåg, där jag var nära att dyka ner i ett grävlingshem. Hon lyckades stoppa mig och kopplade... *bah*...
Vi försökte hitta ett bättre utsiktställe så vi gick utmed sjöns södra sida - och helt plötsligt hoppade jag fram, hit och dit, satte mig ner, gned huvudet mot marken och slickade som en tok på mitt bakben. Medan lillmattes oro växte fram och innan hon ens kunde tänka "orm, myror, getingar, broms?" GALLSKREK hon och nästa skrik kom efter en halvsekund och efter nära-döden-upplevelse skyndade vi oss bort från platsen för att undersöka våra sår. Mina sår syntes inte men jag andades häftigt och var nästan överhettad. Lillmatte hade två små och runda bitsår, det ena på vadet och det andra under strumpan ovanför hälen. Orm och geting kunde vi snabbt utesluta, och lillmattes sår sved som f*n, så det var mkt sannolikhet MYCKET aggressiva skogsmyror.
Som två skadade soldater kavlade vi ut från Djävulskogen så snabbt som möjligt och begav oss hemåt. Väl hemma blev vi omplåstrade där jag blev duschad av vattenslangen och lillmatte satte med ispåsar kring sitt högra ben.

Nästa dag blev lillmattes "skador" inte bättre - hela foten och halva vaden var svullen!! Det var en kokande hetta och lillmatte berättade att det kliades som bara den - men hon ville inte klia tillbaka för att inte förvärra klådan.
Dagen därpå blev inte det bättre, men vi begav oss till sjön Hemträsket på Ornö (en ö i skärgården) och där badade vi i vår favoritsjö.. Där har min flock många härliga minnen, däribland har de ätit kräftor där när det var kräftskiva. Lillmatte hoppade i sjön, men jag vågade inte riktigt simma ut från stranden - utan lät istället henne bära ut mig till lite djupare vatten. Därifrån simmade jag frivilligt fram till min dummy som lillmatte slängde ut. Efter endast två gånger med samma process hämtade hon fram min favoritboll, och för att få den kan jag göra nästan precis vad som helst!
Ja, och bollen kastades ut i sjön!! Jag tvekade aldrig, utan simmade istället bara ut SJÄLV och helt FRIVILLIGT och apporterade bollen. Processen upprepades i minst 6 ggr och varje gånger gjorde jag det! Badkurka-Ester försvann och byttes istället till Sjöjungfru-Ester!

Få nu se om beteendet bara gällde för sjön Hemträsket, nästa gång lillmatte hoppar ner i plurret så ska hon testa det igen.
/Skeppshunden/sjöjungfrun Ester

2010-07-03
19:10:40

Lite allmänt
Min simträning går framåt och nu är vi inne i dag 4. Om jag tittar tillbaka så såg det ut såhär:
- Dag 1: Plask, plask och åter plask. Knep ihop munnen och tog aldrig emot godis medan jag simmade. Lugnade dock ner mig efter en liten stund.
- Dag 2: Mycket mindre plaskande och idag kunde jag öppna min mun och mottaga godis.
- Dag 3: Inget plaskande alls och apporterade dummyn med min lillmattes stöd, alltså när vi redan var ute i vattnet.
- Dag 4: Noll plask, apporterade dummyn som flöt liiite längre bort, fortfarande med min lillmattes stöd. Samtidigt intog jag även ögonkontakt med henne när jag fick godiset.

Ja, där ser ni - det går framåt!

För en liten stund sedan träffade jag äntligen min älskling, Alfons - där vi lekte (ja, brottades för det mesta) och nu lär det dröja kanske två veckor innan jag träffar honom igen. Det är ju jättevarmt där ute, så det är bäst om man gör det på kvällen.

Imorgon blir det bad och bus med våra vänner!