2011-03-29
22:57:27

Boxerbebisar
Idag på kvällen var Ester och jag på Tyresö BK på deras skotträning, som återupptogs för säsongen. Ester reagerade ingenting på skotten - inte heller andra hundar förutom en berner sennen - som fick panik... gick bort ifrån dem och lät inte Ester få titta på dom för att inte ev. bli "smittad". Därefter hälsade vi på Martina & co (Boxplay) och fotade deras små boxervalpar. De var gudomligt söta allihopa och jag blev bara fascinerad över hur små hundvalpar kan lukta sig fram till spenarna. På några av valparna har ögonen börjar öppna liiiite - men örongångarna är fortfarande slutna. Det var mysigt att bara sitta och titta på de små varelsen - mamman Lisa var jätteduktig som mamma. Hennes mormor Maja stannade istället hos husse vid tv-soffan. =)

Här kommer några bilderna - som vanligt: se men inte röra, tack!

2011-03-26
18:36:16

Lydnad

I torsdags kom vår grannes labbehane på 12,5 år hit och han stannar kvar hos oss till imorgon. Han har ont i sina höfter så det blir enbart korta promenadrundor för honom.
Vi har hunnit göra rätt mycket sen sist - hälsade på Stella ett par gånger och nu är hon 5 veckor - och är en mycket nyfiken och framåt liten aussietjej.
Idag var vi varit ute och tävlat - den här gången åkte vi till Söderby gårds ridhus i Vallentuna där VaBK hade lydnadstävling för klass 1 - elit.
Vi fick startnr 7 och tillhörde den andra gruppen vid platsliggningen. När det var dags för platsliggningen för den första gruppen anföll en dobbe en liten rottistik som tillhörde vår vän... Dobben bara "upptäckte" rottisen, steg upp och anföll henne medan hon låg och var fokuserad på sin matte... (%&¤"&@$!!!
Både platsliggningen och tandvisningen för oss gick galant - bl.a. hade Ester sin haka på backen under större delen av de två minuterna.
Hela lydnadsprogrammet i ett ridhus som luktar lite speciellt (det luktade inte hästbajs och spån, utan något annat underligt) gick ganska bra - men nollade (förarligt nog... jag var nog bara lite otydlig när jag kommenderade) platsläggande och vi blev tilldelade 149,0 p och 4:e placering av 11 deltagare (13 anmälda). Jag är rätt nöjd och ser nu fram emot nästa tävling - och jag är inte den som ger upp så fort det är minsta motgång!

Här kommer ett par bilder på lilla Stella plus mamman Nessie och "halvbrorsan" Lakkris som jag fotograferade idag ute i solen. - Se men inte röra, please!

2011-03-22
22:26:19

Vårkänslor
Idag var det rätt varmt, +13 i skuggan! Snön håller på och smälter bort i bra takt och idag på eftermiddag hackade jag bort all is på gången till huset, medan Ester låg och solade på sin korg, som jag placerade vid husväggen utomhus.
Esters tredje löp har passerat och hon var mycket knäpp under en kort period - bl.a. försökte hon rymma till en hanhund när hon skulle hoppa in i bilen... Det var strikt koppeltvång för hennes del, vilket hon inte uppskattade riktigt. Hon är "född fri" - och trivs hundratusentals gånger bättre som fri hund utan koppel än att vara kopplad, men hon accepterade det ändå. Strax efter när hon slutat löpa gick vi till skogen och så fort hon släpptes fri fick hon flera tokfnatt och sprang som en tok - tydligen hade hon mycket energi lagrad i sig, trots en massa aktiviteter under tiden!
Ett par gånger har vi kickat med kickbiken och hon är en duktig draghund under inlärning! Nu väntar vi bara på att all snö skall smältas bort så att vi kan cykla på andra ställen än bilvägar.

Igår fick Esters syssling Lisa sju bedårande valpar hos Boxplay kennel - kolla här för mer info! http://estertheboxer.cybersite.se/text_186668.html

2011-03-17
20:34:23

Lilla Stella
I förrgår fick in mamma och jag träffa lilla Stella (Nessies dotter, se tidigare inlägg) för första gången och idag fyller hon fyra veckor. Ester fick stanna hemma eftersom Stella inte får träffa andra främmande hundar när hon fortfarande är så liten pga. smittorisken. Stella somnade innan jag hunnit ta några "profilbilder" utan fick göra det igår istället. Hon är bedårande söt och Nessie en duktig mamma. Stellas "halvbror", flatten Lakkris har vuxit till sig mycket sen sist och snart flyger de tillbaka hem till Island igen... =( Han är lugn och mysig kille, liksom hans matte.

Ca 350 bilder togs under dessa dagar och ett par bilder visas här. Lilla Stella fick starta sin lydnadskarriär rätt tidigt, endast 3 veckor och 6 dagar gammal. Jag tillverkade denna lilla sak och gav den som present.
Om ca 6-7 dagar kommer Esters syssling att valpa! Snart får vi trycka våra näsor i mjuka boxervalpar och gosa med dem! <3
Både igår och idag har vi kickat med kickbiken och det är så kul! Fast inte så kul när jag råkade halka på hala isfläckar och på ett tillfälle gled både cykeln (dock oskadd!) och jag ett par meter på glashal is... Imorse gick Ester och jag i 2,5 timmar på Erstavik - det var härligt, men lite kyligt och blåsigt!

2011-03-10
21:04:46

Efterlyses!
Ester och jag planerar att fjällvandra i sommar (juni eller juli) på Kungsleden (kanske starta vid Nikkaluokta och komma i mål vid Abisko) och söker efter någon/några bra vandringskompisar. Ester blir bara glad om det är någon hund som också vill komma med - hon har mycket lätt för att få nya kompisar. Vi tänker övernatta på fjällstationer och ibland vid behov även i tält.

Är Du intresserad? Eller känner du någon annan som är intresserad? Tveka inte, ta kontakt med mig!
E-mailadress: filippaek@hotmail.com

2011-03-03
20:57:53

Globetrotter inom mig vaknar till liv...
... och är bara SÅÅÅ sugen på att fjällvandra!!! Har drömt om det länge och vill försöka förverkliga drömmen i sommar! Drömmer nu om att packa ryggsäcken med nödvändiga saker, vandra mellan STF-fjällstationer eller natta i tält, tar med mig Ester och någon vän - och se fjällabbar, myrsnäppor, blåhakar, smålommar, ripor m.fl. i deras häckningsmiljö... klappa fjällbjörkar... njuta av naturen... kanske få syn på någon nalle? (Inte för nära bara...)

Det är lite lustigt, men nästan varenda resor vi gjort var till sydligare breddgrader, och den nordligaste platsen jag varit på var en bit norr om Reykjavik (den gyllene ringen, med Gullfoss, Geysir och Tingsvallír och såg glaciären Vatnöjakull på håll) - och i Sverige... - skratta inte nu - men det var Sundsvall och Härnösand!

Ska fortsätta undersöka om saken. Hur ska jag hinna med allt i sommar? Det lär bli en intensiv sommar! :)