2011-09-19
21:45:57

Mål med 2011
Tidigare i år skrev jag ner "Mål med 2011" och sen försöka genomföra allt.

Bruks: Debutera Lkl spår, försöka fixa minst GK. Träna in Hkl:s moment.

Lydnad: Få ihop 2 förstapris till för att få LP1. Därefter paus och träna in LK2:s moment

Utställning: I mån av bruksresultat, om fått GK i Lkl spår: ställa ut i bruksklass.

Korning: Mentaldelen görs i augusti-september.

Boxer-SM: Delta i Lägre klass spår.

Läger: Boxerläger 16-23 juli

...jaha, så vi har hunnit med allt som vi försökte sträva efter - ja, till och med lite mer än så! Vi hann med att bli uppflyttade till Hkl spår med fina 517,25p i går, fått hem LP1 och fått ett CERT och blivit BIM i våras, KORAD i lördags, deltog på Boxer-SM med ett godkänt resultat och deltog också på Boxerläger där vi tränade sök för Tommy Gråberg.
Nu faller vi in i en träningsperiod igen, det ska bli kul att se hur de nya momenten växer fram med tiden!

2011-09-18
13:35:06

Sicken vilken helg!
JAAA!!! Igår klarade Ester korningen, blev KORAD och idag blev hon en Högrehund, vi blev UPPFLYTTADE till Högre klass spår med finafina 517,25p och silverplats!!!

Igår avslutade vi dagen ganska tidigt, var helt slut efter korningen... Idag ringde klockan på 05, åkte hemifrån 06, kom till Väsby BK ca 06.45, drog 6 i lottning. Det var 7 deltagare och de tre sista fick åka till Väsbys Hemköp och väntade på klarsignalen från tävlingsledaren att åka till spårmarkerna.
08:38 började Ester spåra och direkt efter spårstartet låg en kantarell på marken och vinkade åt oss - den hade tur att få vara i fred just då, spårningen var nummer 1 för oss!
Pinnarna trillade in och 17 minuter senare kom vi fram till slutpinnen, och när jag tömde fickorna insåg vi att vi fått med alla 8 pinnar!!!
Av 7 startande bröt tre, så vi var fyra som åkte tillbaka till Väsby BK för att göra lydnaden.

Budföringen gick kanon, full fart dit och hit med fladdrande boxerläppar (10-10). Platsliggningen var hon lite orolig av någon anledning, tittade runt ganska mycket och "miniflyttade" sin rumpa några gånger så den ena domare gav 9 och den andra 10.

Uppvärmningen gick jättebra, hade jättefin kontakt och koncentration... När vi var på appellplanen och domaren visade upp poängen från specialen (10-10-10, alltså fulll pott på spårpåsläppet, spårningen och budföringen)
lyssnade även Ester... Koncentrationen fanns kvar, men så fort linförigheten började brast den... Tack o lov så fick vi ändå 5-5 på den... (Vi ligger i hårdträning och ska fortsätta förbli det!)

Framförgåendet gick ok, fick 8,5 - 8 och platsliggningen... vi som klippte upp momentet rejält och kedjade ihop dem och hon kunde det toppenprima - men så funkade det inte just idag... 0-0 då hon la sig snabbt efter 2:a kommando.
Inkallning - vilken boxer gillar inte det? 10-10
Krypande... hon kunde mycket bättre än så, hon hade lite för mycket luft under magen, 6,5 - 6,5
Apportering: 6 - 7, hon lekte/tuggade lite med den på hemvägen, men hade jättebra fart ut och in. Vägen ut var jätterolig att se, där hon gjorde jättelika skutt fram till apporten.
Hon älskar att hoppa, så hoppet klarade hon med 10-10, flög fram och tillbaka. Direkt efter när vi avslutade lydnaden vek hon ifrån mig och hoppade över hindret än en gång till!

UPPFLYTTADE till HÖGRE SPÅR!!! Vilken härlig känsla!!! Alla fyra som klarade specialen klarade också lydnaden och blev uppflyttade.

2011-09-17
19:37:41

KORAD LP1 SPH1 Nuggets Sweet Stella
Japp! Nu kan Ester titulera sig KORAD, då hon genomgick korningen idag med bravur och samlade ihop 402p. Hon var mycket socialt självsäker i alla situationer och var helt skottfast. Fick fina kommentarer av mentaldomarna och det som värmde mitt mattehjärta extra är att vi har mycket speciella band emellan oss två, som är mycket svår att brytas.

Min sessa! ♥

2011-09-08
18:34:24

Hola de nuevo!

Det var ett bra tag sen sist vi skrev ett "riktigt" inlägg och mycket har hänt sen dess! Om vi ska sammanfatta 2-3 månader så har det varit rätt bra sommar förutom ett par saker.
Vi har bl.a. hunnit ta två dykcertifikat (Open Water och Advanced Open Water), varit ute i skärgården med båten och även seglat till Åland - vilket var Esters första utomlandsresa.

En vecka i mitten av juli har vi varit på Boxerläger i Tånga hed och tränat sök för Tommy Gråfalk. Det var en jättemysig grupp där alla låg på olika nivåer - vissa hade aldrig tränat sök och vissa var tävlingsklara. Vi ville göra en omstart och tränade sök på rätt sätt ända från början och Ester gjorde enorma framsteg på en enda vecka. På den första dagen hade vi lite synretning, där figgen lockade på henne, vi vände om oss och figgen gömde sig och sen gjorde vi skick. Ester hade ofta bråttom tillbaka till mig för att tala om att hon funnit figgen. Vi fick träna mycket på ökat "kvalitetstid" hos figgen där Ester skall stanna hos figgen tills jag kommit fram. Efter ett par dagar har hon blivit så mycket bättre på det. Vid ca 5:e dagen gjorde vi hennes första tomskick och hon klarade det galant, kvalitetstid hos figgen blev så mycket bättre och hon sprang inte tillbaka till mig för att skvallra. Hon vågade även springa rakt och långt ut redan efter 3:e dagen och sökte fint i den vallade rutan.

Hon är egentligen en tvättäkta spårhund, men vi vill också träna sök parallellt, för att försöka tävla sök någon gång framöver när vi är redo för det. - Och hon älskar sök!
Det är inte heller så lätt att hitta bra sökgrupper att träna med, för man behöver vara fler än 2-3. Spår kan man lätt klara på egen hand om man vill lägga ett "mattespår".

Årets Boxer-SM deltog vi naturligtvis och den här gången tävlade vi Lägre klass spår och ställde ut i bruksklass i stentuff konkurrens. Det var fem deltagare i lkl-spårgruppen och fyra av dem blev godkända, varav en blev uppflyttad till högre klass. Ester spårade bra, men nollade spårpåsläppet då hon följde ett annat spår efter en liten bit och vi blev hämtade av domarna... Lydnadsbiten gick nästan åt skogen, mer behöver vi väl inte snacka om? :)
Vi blev i alla fall godkända och blev placerad som 4:e med ynkliga 339p och det var rätt bra med tanke på Boxer-SM och där var ju störningen minst sagt enorm när man utför lydnadsdelen. På söndagen fick Ester betyget Excellent när vi ställdes ut i bruksklass och den spanska domarens kritik var rätt bra och han avslutade med "...Pero ella es muy linda!!" (...men hon är mycket söt!!). Hon blev inte placerad bland dom 4, det var totalt sju deltagare.

Direkt efter Boxer-SM stack vi norrut med nattåg och vi skulle kliva av vid Umeå för att därefter ta buss till Lycksele, bussbyte till Sorsele, bussbyte till Ammarnäs - men nattåget var minst 40 min försenat så SJ fick beställa taxi till oss plus fyra andra främlingar från Vännäs ända till Lycksele och där hann vi med bussen till Sorsele!
Efter drygt 15 timmars resande kom vi fram vid Ammarnäs, installerade in oss i vandrarhemmet och gick till busskåpan vid 16-tiden och mötte upp Susanne & Dissa och Marie & Mistra. Det var dom vi vandrade med, alltså 3 tjejer + 3 boxertikar. Hundarna fungerade alldeles utmärkt ihop, redan från första sekunden.

Vi vandrade på Kungsleden från Ammarnäs och kom i mål vid Hemavan 5 dagar senare och övernattade på fjällstugor under färden (Servestugan - Tärnasjöstugan - Syterstugan - Viterskalsstugan). Vi beslöt att hoppa över Aigertstugan då det var 8 km dit och 19 dagen därpå och vi hade inte så gott om tid på oss. Det fick bli en båttur över Stor-Tjulträsket och vandrade sedan 4 km till Servestugan.
Jag hade läst det innan dess, men glömde det när vi kom fram till stugan och såg att det inte fanns elektricitet och rinnande vatten. Vi fick värma upp rummet med kamineldning och använda levande ljus, hämta vatten och dricka det från bäcken. Det var mycket mysigt, inte sant!
Vädret var ok, lite skur då och då, temperaturen låg runt +12 och det blåste inte speciellt.
Den andra dagen hade vi 14 km vandring i omväxlande terräng med ganska mycket höjdskillnader. Tyvärr kände jag lite halsont redan på morgonen och försökte glömma bort det...
Varje gång vi passerade någon större bäck fyllde vi på våra vattenflaskor med himmelskt gott fjällbäckvatten, det smakade till och med bättre än kranvatten!

De sista kilometrarna till Tärnasjöstugorna började jag tyvärr må alltmer sämre, gick som en vinglande robot på stigen och sprängarna och när vi kom fram till stugan var jag genomtrött, kraftig halsont och slängde mig på sängen. Dagen därpå orkade jag inte gå de 14 km:na till Syterstugan så Ester och jag fick avvika från gruppen och ta båttur över Tärnasjön tillsammans med två andra tanter och vandra tillsammans till stugan. Strax innan vi klev ombord på båten strejkade magsäcken och jag kastade upp all frukost bland mjölkörten vid strandkanten - och mådde plötsligt bra därefter!
Dock malde min erfarenhet från klassresan till USA i bakhuvudet, när vi skulle flyga från Minneapolis i Minnesota till New York drabbades jag av något slags magsjuk (var tvungen att äta baklava till frukosten och sen inta tjock amerikansk tårta till lunchen...) och spydde nästan som en fontän i flera timmar... Direkt efter varje spy mådde jag rätt bra, men blev mkt sämre kort därefter igen.

Den här gången var det annorlunda, mådde rätt bra hela tiden, förutom halsont som nästan rev bort min strupe. Välkomnade min grupp på eftermiddagen i ett ganska uppvärmt och mycket litet rum (3x4m). Dagen därpå var jag mycket bättre, vandrade igenom den underbara dalgången Syterskalet mellan Norra Sytertoppen (1768m) och Södra Sytertoppen (1685m).
Som ni säkert vet så är det ett lämmelår i år - och det märkte vi visst! Tre av dem fick känna på Dissas boxerkäft och en på Susannes kängsula och fick snabbt lämna jordelivet... Kanske 10 stycken flydde med livet i behåll efter att ha blivit anfallna av Dissa, Mistra och Ester...
Dissa och Mistra använde käften till för att anfalla och döda - Ester använder istället sina tassar, precis som hos rävar. Hon hoppade på dem om de kom för nära...

Vid ett tillfälle lämnade Susanne och jag kvar våra packningar strax öst om Södra Sytertoppen och gick tillsammans till bergets fot för att känna på lite snö som låg där. Det var koppeltvång i fjällen så vi hade jämt våra doggar i koppel...
Helt plötsligt flydde en fjällämmel ut från sin håla precis framför ögonen på Ester - och självklart väcktes hennes jaktinstinkt då lämmeln flydde men upptäckte att Dissa stod precis framför sig. Den tvärvände, sprang rakt mot Ester och hon "tassade" naturligtvis den. Lämmeln tappade fotfästet, blev liggande på ryggen och då tittade Ester bara på den - men då kom den på fötter igen och gjorde några skenattacker mot henne med hela käften vidöppen och tänderna blottade. Den kunde lätt ha flugit på henne och bitit i nosen men den valde att springa tillbaka till sin håla.
Det hela tog maximalt 2 sekunder och hur lång tid är vår reaktionstid...? Vi lät inte dom jaga lämlarna, men hur lätt var det att inte låta dem göra det då lämlarna bara sprang rakt ut precis framför dem!?

Stugan vid Viterskalet var större och vi fick bo i "huvudstugan" och inte i någon isolerad hundstuga (vilket var mysigt!) och det var kanske 10 andra personer på plats. Stugvärden var teckenspråkskunnig, vilket var kul!
Viterskalsstugan låg en bit ifrån mitten av Syterskalet och runtom stugan var det bara berg och bäckar. Vilken vacker plats! Bakom det södra berget ligger det välkända Kobåset där det har gjorts många filmer där folk åkte offpist (minst sagt, för där var det tokbrant!)
Den sista dagen avverkade vi runt 11 km till Hemavan/Tärnaby och stannade vid Öörjelnjueine ovanför Hemavan och fikade för "sista gången" på den här vandringen. Utsikten var fantastiskt och man såg miltals omkring, även in i Norge.
På eftermiddagen vinkade vi av tjejerna som tog buss tillbaka till Gunnarn för att fortsätta sin resa.
Det var min första fjällvandring och det var underbart (bortsett från alla sickness, därefter fick jag reda på att jag hade bihåleinflammation + mitt livs värsta förkylning...) och jag har bestämt mig: minst en fjällvandring per år!

Den 27 augusti var vi på ÖLO:s utställning och Ester fick Excellent, blev placerad som 3:e i bruksklass för den lettiska domaren Inese Pablaka med jättefin kritik!
Nu har vi några planer för hösten, men ni får reda på dem så småningom... och framförallt så lär det inte dröja flera veckor innan nästa inlägg! :)

Kartläsning över Mysingen

Båtåkning över Stor-Tjulträsket. Det var småkyligt så vi alla var iförsedda regnkläder + packning, även hundarna!

Järngänget, alias Mördargänget...
Från höger: Marie & Mistra, Susanne & Dissa och vi

Såg flera renar

Syterskalet, sedd österifrån. Norra Sytertoppen till höger och Södra Sytertoppen till vänster.

Snö i augusti!?

En fjällämmel i sikte!

Såhär fin är fjällämlar!

Syterskalet "inifrån"

Det gäller att placera fötterna rätt när man korsar bäckarna.