2012-08-22
14:27:00

Sylarna runt
Dagen efter Boxer-SM åkte Ester, Alfons och jag tillsammans med en vän, Johanna, upp till västligaste Jämtland för en veckas vandring med tältning. Vi bestämde oss för att gå Sylarna runt, och försöka bestiga Storsylen, 1762m när vi är vid Sylarnas fjällstation. Därefter skulle vi gå över till grannlandet Norge och vandra längs Sylarnas vänstra bergsluttning över till Sverige igen.

Dag 1, 13 augusti
Alfons kom hit vid tolvtiden och de fick leka av sig lite för att vara lagom trötta när vi sedan åker nattåg i drygt 9 timmar. Det är nästan rena barnleken jämfört med 18 timmar till Abisko... Hann med en sväng in i skogen och kom tillbaka hem med en bajspåse full med kantareller. Mötte Johanna kl 22.45 vid centralen och tåget gick ca 23.20. I "Jämtlandsnattåget" är det en enda kupé där hundar är tillåtna, och det finns 6 säten där... inte speciellt smart med så trångt utrymme där främmande hundar får trängas ihop.. Dock var det lugnt under hela färden, en storpudel och en jackrussel var också med.

Dag 2, 14 augusti
Anlände tidigt på morgonen till Storulvån och förberedde oss för starten. Hundarna fick inta fukost och strax före 9,45 började vi gå.
Brant, brant, brant i början, för att sedan plana ut och sedan var det växlande både med terrängen och med vädret, men dock inget regn. Varmt och på vissa platser terroriserade bromsar på oss alla... de låter mkt!
Underbart att få dricka kristallklart fjällbäckvatten igen, bättre vatten finns inte! Valde att stanna och tälta intill rastskyddet vid Gamla Sylen, vackert ställe med fors intill. Sylarnas topparna syntes inte då det var låga moln som täckte dem.

Dag 3, 15 augusti
Vädret var underbart, varmt, vindstilla, molnfritt och luften klar, så vi gick de resterande 2 km till Sylarnas fjällstation för att lämna våra ryggsäckar kvar och bara ta med oss små ryggsäckar med vatten, mat och nödsaker för bergbestigning på Storsylen. Började gå cirka 13.15 och vid 15-tiden var det riktigt brant då vi fick gå på alla fyra uppför bergväggarna där blockstenar i alla slags storlekar låg. Man måste vara koncentrerad till 200% för att se var man placerar sina lemmar och hur man kan komma uppför på bästa sättet. Hundarna var nästan som snöleoparder där de lättsamt hoppade runt. Som tur så fanns det snöfläckar på bergväggarna, där hundarna kunde svalka sig. Varmt var det ju. De på fjällstationen rekommenderade oss att ta med mössa, vantar, jacka och tröja, men det behövdes varken! T-shirt och upphalade byxor räckte. Vem trodde att man slapp myggor uppe på berg? Inte här.
När vi kom upp till "T-korsningen" mitt emellan Storsylen och Lillsylen blev vi knäsvaga när vi såg att det stupade ner några hundra meter och nedanför låg glaciären med flera lömska sprickor. Om man skulle tappa fotfästet, så är det god natt...
Kl. 17:39 kom vi fram till Storsylen med sina 1762 meter (toppen ligger i Norge) och kunde se miltals runtom oss. Vädret var fortfarande lika underbart, långt in i Norge var det ett enda regnmoln som passerade oss på säkert avstånd. Skrev i toppboken innan vi fortsatte mot Lillsylen, 1702 m (i Sverige) och på vägen dit fick vi syn på några snösparvar. Cirka 19:15 kom vi fram till Lillsylen efter att ha gått på den smala bergskammen och riktiga branta klättringar upp till toppen. Därefter kunde vi gå nerför blockterrängen och sedan surfa lite på snön innan vi kom fram till fjällstationen cirka 21:30. Hundarna vilade så fort vi stannade, uppe på Storsylen låg de bara medan vi njöt av utsikten och skrev i toppboken...

Dag 4, 16 augusti
Det var nog vandringens värsta sträcka, åtminstone i början, då det låg en MASSA stenar överallt (moräner...), ja precis överallt! Vi fick koncentrera oss på var vi placerar våra fötter och stavar. Efter när vi gått, gått och gått en stund stannade vi och tittade i kartan för att veta var vi var och hur långt vi gått... svaret var väldigt deprimerande: BARA 2 KM!!!
När vi kom till platån ovanför den branta Ekorrdörren kunde vi pusta ut och njuta av utsikten ut över Härjedalen och Helagsfjällen. Terrängen var märklig, med tydliga spår efter istiden och permafrosten, landskapet var nästan som på månen med kamer och drumliner.
När vi kom fram till Ekorrdörrens raststuga var vi rätt slut och valde att stanna och tälta 2km ifrån norska gränsen istället för att gå ända fram till Nedalshytta, och klockan var också ganska mycket. Hundarna + vi var mkt trötta, så det var skönt att bara kunna resa upp tältet, äta middag och sen sova. Utsikten var magnifik och vi hade hela området för oss själva.
Ett par gånger såg vi rävspillning, och det kanske var någon fjällräv, kanske någon rödräv.. Några lappsparvar och en fjällvråk såg vi idag - plus en massa renar...

Dag 5, 17 augusti
Gick över landsgränsen till Norge och hade lunchrast vid Nedalshytta. Ett norskt par rekommenderade oss att gå uppför backen upp till platån för det är lättare och trevligare vandring där än igenom fjällbjörksogen utmed Ne- och Essandsjøen. Gjorde som de rekommenderade och där uppe var det plant och väldigt trevligt att vandra på. Eftersom isen under istiden gick i ca västlig-östlig riktning hamnade alla stenar på Sylarnas östra/sydöstra sida, så vi slapp dem när vi gick på den norska sidan. Tältade uppe vid en fors nedanför Sylarna.

Dag 6, 18 augusti
Det var lördag, så alla norrmän tog med sina familjer ut på helgtur till Sylarna. Samtidigt var det Sylenloppet, så det var ett livligt liv där uppe.
Efter när vi tagit en annan led bort från Sylarna hade vi plötsligt hela området för oss själva, nästan inga andra var här. Gick också på fina rullstenåsar och tältade på en kulle intill Remskleppen, strax till öst om Storeriksvollen.

Dag 7, 19 augusti
Mygg- och knottrikt! Tur att vi inte sov i absiden, för där har myggorna lyckats komma emellan tältduken och marken och sedan entusiastiskt lokaliserade var alla koldioxidutsläpp kom ifrån - men blev snopna när vi alla låg i tryggt förvar på andra sidan myggnäten.
Planerade att gå till Blåhammaren idag för 3-rätters middag och på väg mot den svenska gränsen gick vi förbi stora myrmarker med en massa mogna hjortron - direkt slängde vi av oss ryggsäckarna och böjde oss ner för att stoppa i oss de guldfärgade bären. Inte direkt varje dag man får njuta av färskplokade bär direkt från myren.
Ungefär halvvägs började det regna, och det rikligt - och när vi kom upp på högre höjder var det riktigt dimmigt. Man kunde bara se en kort avstånd framför oss och det var tur att vi gick längs skoterspår med röda kryssmärken. Var på kartan vi var när vi tittade på den kunde vi aldrig veta, för sikten var rätt dålig.
Helt plötsligt kunde vi se Blåhammarens fjällstation och bokade ett enkelrum istället för att tälta ute i det eländiga vädret med blöta utrustningar.
Middagen var G U D O M L I G T gott!! Till förrätten serverades det gravad röding, till huvudrätten renstek med rotfruktgratäng med svampsås och till efterrätten blåbärpannacottan. Johanna och jag åt till och med mer än vad grabbarna gjorde vid samma bord som vi satt. De på Blåhammaren var mycket trevliga, öppna och hjälpsamma. Jättefin service vid middagen, där servitsarna berättade vad som serveras och vad de olika sakerna i buffét innehöll, deras vinförslag osv. Om ni har vägen förbi Blåhammaren - stanna där och ät deras 3-rätters middag!!
Senare på kvällen när jag skulle rasta hundarna hamnade vi i mitt livs värsta dimma, sikten var maximalt 10m, och i pannlampans ljussken var det dimmigt redan 10cm framför ögonen. Tur att vi inte behövde vara ute och vandra då!

Dag 8, 20 augusti
Omfattande regnområde hotades att komma imorgon kväll för att stanna kvar till tisdag, så vi valde oss att istället för att stanna och tälta vid Ulvåtjärn så går vi ända fram till Storulvån. Vid Ulvåtjärn stannade vi och stoppade i oss lunchen innan vi kom fram till Storulvån. Vi skulle egentligen inte åka förrän tisdag kväll, men vi ringde SJ och flyttade vår hemresa till ikväll istället. Det passade oss jättebra, då vi började bli trötta och mätta på vandringen, och att man vann en dag med att vara hemma istället.
Ett par timmar väntade vi vid Storulvån, och passade på och packade om ryggsäckarna lite, intog middag och kl 19:45 kom bussen till Enafors, och tåget gick 20:53 och kom fram till Stockholm 06:01. Hela förmiddagen ägnades åt att tvätta alla saker, rena till nästa gång. Hundarna bara sov, sov och sov under hela hemfärden, och hela dagen igår fick de göra inget annat än att bara sova, äta och uträtta sina behov. Det behövde de verkligen!

Det var en härlig vandring med en massa upplevelser. Alla vi fyra är jättenöjda, och tur med vädret hade vi också förutom lite regn fram till Blåhammaren. Totalt avverkade vi drygt 90km.